تاثیر ویروس کرونا بر صنعت هواپیمایی: انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی ارزیابی اولیه از تاثیر COVID-19 را منتشر کرده است و در ژانویه 2020 تخمین زده شد.که نهایتا کل ضرری که کرونا ویروس به صنعت هواپیمایی جهانی خواهد زد، حدود 29.3 میلیارد دلار خواهد بود. چین ضرر خود را تا این لحظه 12.8 میلیارد دلار اعلام کرده است.
چین که در بازار حمل و نقل جهانی رتبه سوم را به خود اختصاص داده بود در دو هفته گذشته به علت لغو مکرر پروازهای خود به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تا رتبه بیست و پنجم سقوط کرده است.
ویروس کرونا می تواند 30 میلیارد دلار صنعت هواپیمایی جهانی را متضرر کند. البته این تاثیر، بستگی به نوع تی که دولتهای کشورهای مختلف اتخاذ می کنند، جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا دارد.
تخمین اولیه یاتا، براساس تجربه ویروس سارس در سال 2003 در یک دوره شش ماه بر صنعت هواپیمایی بوده است، ویروس سارس تاثیر V شکلی بر اقتصاد هواپیمایی داشته است و همچنین بر اساس آمار و تاثیر آن بر چین، پیش بینی می کند که ویروس کرونا صنعت هواپیمایی را تا 29.3 میلیارد دلار متضرر خواهد کرد.
مدیر کل و مدیر عامل یاتا الکساندر دو جونیک می گوید: ” سال 2020 سال بسیار سختی برای هواپیمایی خواهد بود. تنها چیزی که کمی این ضررها را جبران می کند، کاهش مصرف سوخت است که به دلیل لغو پروازها بوجود آمده است.”
البته باید گفت این عدد و ارقام و احتمالات به طور دقیق نمی تواند، تاثیر ضرری را که ویروس COVID-19 را بر صنعت حمل و نقل هوایی جهانی و فرودگاهها خواهد کرد را نشان دهدو صرفا پیش بینی است.
آژانس تحقیقاتی هوانوردی سوئیس M1ND-SET که در امتیازات فرودگاهی تخصص دارند، سه مدل بالقوه را که در نتیجه تاثیر ویروس کرونا بر صنعت هواپیمایی را تهیه کرده اند.
پیش بینی کاهش ترافیک هوایی در جهان بین 7.1% تا 15.2% خواهد بود. همچنین پیش بینی می شود کاهش تعداد مسافران هوایی در جهان بین 30 میلیون نفر تا 65 میلیون نفر خواهد بود.
مجموعه M1ND بر اساس شمارش و مقایسه ی تعداد مسافران سال گذشته در همین زمان و بررسی فاکتورهایی که منجر به محدودیت شده است و محاسبات عملیاتی لغو پروازهای چین و کاهش تردد فرودگاهی بدست آمده است.
با توجه به اینکه اکثر مرزهای چین بسته شده و بیشتر کشورها پروازهای خود را به چین لغو کرده اند و تردد شرکتهای هواپیمایی به چین بسیار محدود شده است، کارشناسان داده های فرودگاههای چین و قاره آسیا را به کل جهان تعمیم داده اند.
طبق مدل M1ND ، ویروس کرونا فرودگاههایی که در آمریکا را که بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد داد، عبارتند از گوام Guam، هونولولوHONOLULU و سانفرانسیسکو San Francisco هستند و در لوس آنجلس، تورنتو و نیویورکJFK کاهش مسافران به شدت چشم گیر خواهد بود.
در اروپا فرودگاههای هلسینکی Helsinki و فرودگاه مسکو Moscow بیشترین کاهش را تجربه می کنند و فرودگاههای هیترو لندن Heathrow، شاردوگل پاریس Charles de Gaulle ، فرانکفورت، آمستردام و استانبول شاهد بیشترین کاهش تعداد مسافران خواهد.
در قاره آسیا فرودگاههای ماکائو، بالی، هنگ کنگ، ترافیک هوایی به شدت کاهش یافته است. همچنین میزان مسافران در سئول، سنگاپور، بانکوک به شدت کاهش یافته است. در حال حاضر هنگ کنگ مرزهای خود را بسته است و بیش از 3/2 مسافران کاهش یافته است.
در خاورمیانه فرودگاههای شارجه،جده، دوبی، دوحه، ابوظبی، مسقط تقریبا تعطیل شده اند.
الویه جان کوف مدیر کل ACI-EUROPE یک گروه صنعتی به نمایندگی ازفرودگاههای آمریکا در اوایل ماه مارچ گفت:
فرودگاههای اروپایی با سازمان بهداشت جهانی همکاری زیادی داشتند و اکثر پروازهای خود را محدود کردند تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنند ما تخمین زدیم که در ما فوریه 10 فرودگاه برتراتحادیه اروپا و انگلیس تنها 2/1% از مسافران خود را از دست بدهند.
اما در حال حاضر با شیوع کرونا میزان کاهش مسافر در فروگاهها بسیار گسترده تر از میزان تخمین ما بوده است و در پایان فوریه، یاتا با بررسی هایی که کرد اعداد جدیدی را بدست آورد و پیش بینی خود را اینگونه اعلام کرد: ویروس کرونا حدود 63 تا 113 میلیارد دلار ضرر به صنعت هواپیمایی وارد خواهد کرد.
باتوجه به همه گیری و جهانی شدن ویروس کرونا دولتها مجبور به تصویب قوانین سخت گیرانه تری جهت پیشگیری از شروع ویروس کرونا شدند. نتیجه این قوانین صنعت هواپیمایی جهانی و حتی صنعت گردشگری را به طور مسقیم تحت تاثیر قرار خواهد داده است.
قوانینی مانند قرنطینه کردن شهر و یا بستن مرزهای کشور و لغو پروازها و تعلیق ویزاها…
مسافران و مردم از سفر کردن اجتناب می کنند و در نهایت برنامه های پرواز خود را کنسل می کنند.
در صورت نیاز داشتن به راهنمایی و دریافت مشاوره میتوانید با واحد مشاوران خسارتگیر ارتباط برقرار نمایید
درباره این سایت